PAN 2019
24 november - 1 december
RAI AMSTERDAM
STAND 18
Janknegt Gallery neemt dit jaar weer deel aan PAN Amsterdam 2019. Info www.pan.nl. Dit jaar laten wij nieuw werk zien van Bas Lobik, Anita Groener, Roos Holleman en Erik Buijs en introduceren we 3 nieuwe kunstenaars: Rob Bouwman, Julia Schewalie en Hidenori Mitsue.
NIEUWE KUNSTENAARS
ROB BOUWMAN
Sinds eind 2015 is Rob begonnen met het maken van een serie werken waarbij hij zich concentreert op de vermenging van verschillende kleuren middels een enkele verf aanraking. Door de intensieve behandeling van ondergrond, het verdelen van de olieverf vanuit verschillende richtingen over het oppervlak kan hij vervolgens met behulp van assistenten en met een soort van eigen gemaakte schilder-tools de pigmenten door elkaar heen trekken. De verf trekt niet in de ondergrond maar blijft er op liggen waardoor een uitgekristalliseerde verfstreek en heldere kleurovergangen zich aan je openbaren. Het gaat hem om een zo gevarieerd mogelijke menging tussen de ene en de andere kleur. De werken komen voort vanuit een contextueel, beeldend en verf-technisch onderzoek naar kleur, vorm en verschijning waarbij alle voorbereidingen door Rob in gang zijn gezet tot die ene uiteindelijke verfstreek. Al deze facetten staan in teken tot dat ene moment van schilderen. Rob Bouwman (1981, NL) woont en werkt in Haarlem. Hij studeerde aan de Frank Mohr Institute in Groningen en Hunter College NYC. Hij heeft deelgenomen aan verschillende tentoonstellingen in binnen en buitenland o.a. Prospects & Concepts. Art Rotterdam (Rotterdam), It's a small world after all. Sebastian Fath Contemporary (Mannheim), Schau Fenster (Berlin), De Fabriek (Eindhoven). Ook is hij meerdere malen genomineerd voor de koninklijke prijs voor vrije schilderkunst en kreeg hij in 2015/2016 een werkbijdrage jong talent van het Mondriaan Fonds.
JULIA SCHEWALIE
Julia Schewalie focuses in her work on the reflection of light on color-neutral surfaces. The material used in each case is torn from its original purpose. Due to its processing, it sometimes seems hard, sometimes soft, without betraying its real state. It seduces the viewer to an interplay between construction and deconstruction. The changing reflections on the surface are always part of the work. The works capture the space together with the natural and artificial light and the viewer in an individual way. The works are constantly changing and do not know a solid state.
*1988 (Pavlodar Region), Kazakhstan, SU
2009-2015 Akademie der bildenden Künste, Munich
Nylon#acrylic mirror | nylon thread | wood | 50 x 40 cm. | 2019
Julia Schewalie
Charred wood (detail) | charred wooden sticks | 50 x 40 cm. | 2018
Vinyl (detail) | vinyl records on canvas | 100 x 80 cm. | 2017
HIDENORI MITSUE
Netherlands-based Japanese artist Hidenori Mitsue paints beautiful backgrounds that create the sensation of peering into a small sliver of a much larger scene. Then uses quicker paints strokes of bright whites and colors to produce the suggestion of people/birds set against the soft, hazy backgrounds.
The stark places are quite ordinary, leaving viewers to more fully concentrate on the artist’s creative, yet simple, interpretations of reality.
One review states, “In the paintings of Hidenori Mitsue, his Japanese background is clearly visible: traditional subjects like mountains and blossom trees work together with modern images of exotic birds. However, the strength of his work does not lie in his mixed cultural background, but in his artistic interpretation of the world around him. He does not have a definite process but displays his stories continuously in a different way. Hidenori Mitsue creates modern myths with his work.”