PAN Amsterdam 2018
18-25 NOVEMBER
RAI AMSTERDAM
STAND 20
Janknegt Gallery neemt dit jaar weer deel aan PAN Amsterdam 2018. Dit jaar laten wij nieuw werk zien van Anita Groener, Roos Holleman en Erik Buijs en introduceren we 3 nieuwe kunstenaars: Suzan Drummen, Bas Lobik en Nathalie Duivenvoorden.
NIEUWE KUNSTENAARS
SUZAN DRUMMEN
Suzan Drummen maakt grote installaties waarin ze speelt met ruimte, illusie en optische effecten. Glimmende materialen zoals kristal, verchroomd metaal, edelstenen en glas worden los op de vloer geplaatst. Van een afstand oogt het geheel helder en overzichtelijk, van dichtbij raken de ogen door de vele details en visuele prikkels gedesoriënteerd. Dit moment, van wel of niet kunnen bevatten, wordt voortdurend onderzocht. Maar ook de grenzen van schoonheid en bekoring: wanneer is een beeld verleidelijk, wanneer overrompelend en wanneer afstotend. In een constante zoektocht de waarneming van de kijker te verhevigen en van het gewone iets bijzonders te maken is op voorhand niets uitgesloten.
BAS LOBIK
De eerste kleurlaag zorgt voor de hechting met het linnen. Wat de drager vormt van het schilderij, Telkens zet hij er weer een vlak op, zodat het schilderij dikker wordt. De vorm waarin hij het doet heeft voor hem een gebouw vorm, waarin stilte is. Misschien wel een kerk gebouw, waarin niet gepraat wordt. Mensen zien er ook een opengeslagen boek in, maar dan zonder woorden.
Hij ziet de verf meer als materie, een middel waarmee hij de ruimte inneemt.
Zijn eerste schilderijen waren geheel abstract. Daar keerde hij zich vanaf omdat hij die abstractie te inhoudsloos vond. Hij ging zijn kwaststreken steeds meer naar een gebouw-met-dak-vorm dirigeren.
Op dit moment begint hij de vorm aan de buitenkant ,en schildert hem dmv van talloze lagen naar binnen toe. Het schilderij groeit naar het midden toe dicht. Dan kan hij niet meer schilderen en is het schilderij af.
NATHALIE DUIVENVOORDEN
Nathalie Duivenvoorden (1988) gaat met het kleurpotlood om als een schilder. Laag over laag vanuit de vlek in plaats van de lijn, concentrerend op het licht. Zij gaat op zoek naar plaatsen 'waar iets plaats zou kunnen vinden'. Heel even lijkt het of er een podium is opgebouwd, klaar voor een voorstelling die begint. Even later kan de spanning weer verdwenen zijn. Het is dit korte ogenblik dat haar prikkelt. Om zichzelf langer op die plaats en in het ogenblik te kunnen wanen werkt zij met potlood. De intensieve handeling met het potlood is een noodzakelijk onderdeel van haar werk. Zij is zo lang bezig met een plek dat zij die voor haarzelf kan verdichten.
Een geconcentreerde versie van het oorspronkelijke moment.
Opleiding: september 2006 tot juni 2011, studie fine art aan de HKU Utrecht.